Ding 11

Met het gebruik/onderhoud van wiki’s heb ik niet zo heel veel ervaring. Wikipedia is uiteraard dusdanig ingeburgerd dat ik als eindgebruiker wel kan inschatten dat Wikipedia zijn waarde bewijst.
De initiatieven die Wikipedia nog op de rol heeft staan zijn ook veelbelovend.
Over de vermeende nadelen van Wikipedia is ook al veel gezegd en geschreven. Het is leuk om op Wikipedia een artikel te lezen over die nadelen. Daar kan iedereen dus een eigen oordeel over vormen.

Werken in Wikipedia vind ik niet zo eenvoudig. De interface vind ik niet heel erg intuïtief. Maar om dit echt goed te kunnen beoordelen zou ik vaker in Wikipedia moeten werken. Voor het duits kantoor van mijn vorige werkgever heb ik ooit een artikel geschreven over de bibliotheeksoftware BIBIS.
Hier is de link naar mijn (uiterst beknopte gebruikerspagina)

 

Ik geloof ook zeker dat in kennisintensieve organisatie een wiki van grote waarde kan zijn.
Uiteraard is ook hier het succes niet zo zeer afhankelijk van de techniek als wel van de bereidheid van de mensen om de wiki te voorzien van relevante informatie. Mijn persoonlijke ervaringen zijn dat a: men ook binnen een organisatie niet snel geneigd is kennis en informatie te delen; b: veel goedbedoelde initiatieven en manieren van werken, na verloop van tijd doodbloeden.

Wiki’s met betrekking tot of over bibliotheken zijn bijvoorbeeld:

  1. Bibliotheek 2.0 ning
  2. Clinlib wiki
  3. Fontys mediatheek
  4. Innovatie voor UB Utrecht
  5. Meles Meles SMD WIKI over Mediatheek 2.0
  6. Na 23 dingen wiki
  7. Netologie
  8. Purplesearch wiki
  9. Searching for Science!
  10. Vogin
  11. Wowter

Opvallend is trouwens hoeveel wiki’s afgesloten zijn. Je moet eerst aangemeld zijn voordat je een bijdrage kunt leveren.
Ik heb eens geprobeerd me aan te melden bij een wiki. Dat was vorige week en ik heb nog steeds geen reactie mogen ontvangen.

Dat je een account moet aanmaken, kan ik nog snappen.
Nu lijkt het op een ballotage commissie en snap ik het niet meer.
Zo schiet je het oorspronkelijke doel van een wiki weer voorbij.

Tot slot heb ik nog op ‘Wetpaint‘ rondgenuffeld. Dit werkte wel prettig. Hoewel ik vraagtekens stel bij de inhoud. Of zit ik nu wéér te zeuren?

This entry was posted in 23-dingen and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

