Ding 9



Mijn visie op Web 2.0?
Allereerst is die visie misschien wel voer voor een psycholoog!
Wat bloggen betreft, vraag ik me af wie zit te wachten op mijn mening. Ik denk niets toe te voegen te hebben aan het werk van zeer actieve bloggers, die bovenop het nieuws zitten en alle nieuwigheden met betrekking tot mijn werk en/of hobby’s posten.
Ik zit er persoonlijk niet meer bovenop en zou me kunnen beperken tot het geven van mijn mening. Dat trekt me niet zo. ‘Een mening geven’ verwordt naar mijn idee al snel tot het ‘oud-Hollands klagen’. 
Vanuit het perspectief van mijn werk, zie ik wel degelijk het nut.
Mijn collega’s en ik werken uiteindelijk voor de Limburgse openbare bibliotheken. Een weblog is dan een heel goed medium om te communiceren met de bibliotheken.
Nieuws vanuit de bibliotheekwereld dat ook van belang zou kunnen zijn voor de Limburgse bibliotheken zou als feed gepubliceerd kunnen worden. Dat is uiteindelijk ook weer een vorm van dienstverlening.
Uiteraard heb ik (in mijn ogen) relevante blogs gevonden. De feeds van deze blogs lees ik dan ook regelmatig.
Ook hier consumeer ik liever dan dat ik produceer.
In de wereld om mij heen word ik continu geconfronteerd met bloggen. Mijn kamergenoot is één van de mensen die iets relevants te melden heeft en dit ook consequent meldt via zijn blog of via Twitter.
Zelf had ik al de nodige ervaring met de diverse toepassingen die bij 23 dingen de revue passeren. Ik heb ook de nodige toepassingen omarmd en gebruik ze regelmatig en zie er ook het nut van in. Bloggen, RSS feeds, online toepassingen als Flickr of Picasa, Delicious, Wiki’s, Microblogging, Google Maps, Sociale netwerken, etc., etc. zijn inmiddels onmisbaar in mijn werk en ook privé maak ik er gretig gebruik van.
Dat is waarschijnlijk de kern: als je een beetje moeite doet kun je voor alle mogelijke werkzaamheden of bezigheden mooie toepassingen vinden. Kijk of je er iets mee kunt en maak er gebruik van.
Je leven zal er niet door veranderen (of spreek ik hier een wens uit), misschien worden sommige bezigheden in je leven vereenvoudigd of vergemakkelijkt. Dat is uiteindelijk weer de basis waarom mensen ooit van de kaartenbakken en kladblokken zijn overgestapt op pc’s.
Wat ik als coach van vrijwel iedereen opvang is en ook wel begrijp is: ‘hoe moet ik al die logins en wachtwoorden onthouden?’
Ik wil dus alvast een voorschot nemen op ‘Ding 24’. Met Lastpass gebruik ik een toepassing die ideaal is om al je login gegevens en wachtwoorden centraal te bewaren en te beheren. Als je toegang hebt tot internet, kun je via Lastpass ook altijd en overal bij je logins en wachtwoorden.
Wat ik ook opvang, maar niet begrijp is dat veel mensen hun hele ziel en zaligheid op internet willen etaleren en vervolgens raar opkijken dat ze niet langer anoniem zijn en ze dus met naam en toenaam gevonden kunnen worden. ‘Privacy’ is een hot item. Volgens mij waarborg je je privacy alleen wanneer je besluit niet actief aan de slag te gaan op internet. Zoekmachines en dus ook weer andere mensen kunnen er niets aan doen wanneer je ergens iets publiceert waar jouw naam onder staat. Het logische gevolg is dat je dus ooit gevonden zult worden.
Zo werkt dat…

En de psycholoog? Laat ik die eens vragen waarom ik denk dat mijn mening niet relevant of interessant is🙂

This entry was posted in 23-dingen and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to Ding 9

  1. 23 Dingen says:

    Hihi, blij dat *ik* je shrink niet ben :-)Dank je voor je uitgebreide post. Weinig aan toe te voegen, je gebruikt meer, maar dan wel heel dankbaar. Daar is niks mis mee.Het is denk ik jammer dat je reageren ziet als klagen (althans, zo kan dat volgens jou gezien worden), maar een reactie op een blogpost die je gelezen hebt, hoeft echt niet altijd inhoudelijk te zijn. Een pluim of een aansporing is voor een blogger erg prettig, ook al krijgt die persoon in jouw ogen al veel reacties. Ik merk het aan mijn eigen schrijfsels, dat die reacties maken, dat je door gaat met schrijven.Wachtwoorden… inderdaad een hot issue. Voor 23 Dingen zijn er natuurlijk cursus accounts die men kan gebruiken. En anders… laat voor dit project telkens dezelfde wachtwoorden en indien mogelijk, dezelfde gebruikersnaam kiezen. LastPass ken ik niet, maar kan wel van pas komen voor mensen die het echt teveel wordt.

Leave a Reply

